Ще остана опаковка и в следващия си живот

Ние, от Bulgaria Mall, винаги сме подкрепяли проекти, които имат за цел да живеем в една подобрена среда, с мисъл за устойчивото развитие! С новата си социална инициатива dm подкрепа устойчивото потребление и щаденето на ресурси, което е голяма стъпка към това да живеем по-осъзнато и заедно да бъдем промяната, от която Земята има нужда.

Какво е общото между шампоана за коса, бебешко масло и перилния препарат? Всички те са опаковани в пластмасови опаковки, които предпазват съдържанието им от изливане, разваляне или любопитните детски ръце. За да се запазят тези ценни суровини, влагани в опаковките на продуктите за лична хигиена и домакински препарати, и за следващите поколения, dm призовава своите клиенти да върнат празните пластмасови опаковки обратно в магазините.

Що се отнася до устойчивост, вече не само съдържанието на продукта е от значение. Опаковката също определя дали даден продукт може да бъде устойчива алтернатива. Особено пластмасата не се ползва с добро име – всички сме виждали снимките на небрежно изхвърлени опаковки в природата. А тези, които попадат в кофата за боклук, обикновено биват унищожени чрез изгаряне – с всички отрицателни последици за климата, типични за горенето на  вещества на основата на нефт, най-вече отделянето на въглероден диоксид в нашата атмосфера.

Какво обаче остава скрито: опаковките са важни за нашата околна среда, защото те са тези, които предпазват продуктите от разваляне. В допълнение, не опаковката, а самият продукт покрива по-голямата част от екологичния отпечатък. Неизползваният увреден продукт, който се изхвърля и се заменя с нов без да е изразходван, води до щети за околната среда, по-големи от тези от самата опаковка.Това обаче е валидно, само когато не се влагат излишни суровини в опаковката и когато тя се рециклира.

Много пластмасови опаковки на продукти от dm марките вече се произвеждат с висок дял рециклиран материал (рециклирана пластмаса) и са проектирани така, че да могат да се рециклират отново. В момента това изобщо не е толкова лесно, защото рециклатът, рециклираният материал, който се предлага на пазара, е твърде недостатъчен или наличният не е достатъчно чист, за да бъде одобрен за използване в козметичната индустрия.

Следователно прекалено много пластмаса се изгаря или в идеалния случай, се използва за производство на саксии за цветя, градински пейки или елементи за строителството. Това е известно като „downcycling“: пластмаси, които сa замърсeни или смесени, стават за градински пейки, но не могат да се ползват отново за опаковъчен материал за козметика. Затова dm иска да събере опаковките от продукти, които са използвани и да ги предаде за рециклиране.

От 2009 г. все повече се използват пластмасови рециклати в PET и PE опаковките на продуктите на dm марките. Тубичките на продуктите на alverde NATURKOSMETIK, Balea и babylove например вече са направени от 50% рециклиран материал, без капачките. Целта е до 2025 г. 90% от опаковките на нехранителните продукти да са от поне 30% рециклирани материали!

ЗАЩО ДА СЪБИРАМЕ ПРАЗНИ ПЛАСТМАСОВИ ОПАКОВКИ?

С пилотния проект за връщане на пластмасови опаковки dm цели не само да запази ценните опаковъчни материали в цикъла на употреба, но също така и да повиши осведомеността на клиентите за необходимостта от разделяне на отпадъците, както и да събуди личната отговорност на всеки един от тях. „С тази кампания бихме искали да предизвикаме внимание към проблема с downcycling и заедно с нашите клиенти да направим нещо значимо, намалявайки загубата на висококачествени опаковъчни материали. С инициативата за събиране на празни опаковки в магазините ни целим да подсигурим висококачествен рециклиран материал при производството на опаковките на продуктите от dm марките. Особено сме щастливи, че България е сред първите държави от dm концерна, в които кампанията за събиране на празни опаковки стартира“, казва Цонка Иванова – Терзиева, ръководител на отдел „Маркетинг и снабдяване“ на dm България.

За да съберем {заедно} ценни материали за рециклиране, от началото на септември 2021 г. dm призовава своите клиенти да върнат празните си пластмасови опаковки в dm магазин! Кампанията е дългосрочна, като на 11.09.2021, събота, е самото пилотно събитие, при което пред 21 избрани dm магазинa ще има изнесени пунктове за събиране на празни опаковки.

В знак на благодарност за предадените опаковки dm подарява талон за 10% отстъпка за серията Pro Climate продукти, а ако оставите точно в този ден, 11.09., опаковките си на специално създадените пунктове пред избраните dm магазини, освен талон ще получите и подарък брандирана перманентна чанта.

Sweden, Sodermanland, Stigtomta, Trees in forest; Shutterstock ID 483799903

КАКВИ ОПАКОВКИ СЕ СЪБИРАТ?

Опаковките, които се събират, следва да са предимно бели или полупрозрачни и да имат един от следните знаци на дъното или на гърба –

HDPE (съкращение от High-density polyethylene)

PE (Polyethylen)

PP (Polypropylen) или

PET (Polyethylenterephthalat).

Допустими са и светли цветни опаковки с тези знаци в жълто и оранжево. Това са най-вече опаковки от душ-гел, шампоан, балсам, лосион, козметични продукти, почистващи и перилни препарати. Няма значение на коя марка продукти са празните пластмасови опаковки, важно е да отговарят на горе посочените характеристики.

Не се приемат опаковки от хранителни продукти, от бутилки от вода и напитки, без значение какви знаци има върху тях.

КАКВО СЕ СЛУЧВА С ПРЕДАДЕНИТЕ ОПАКОВКИ?

Събраните опаковки ще бъдат сортирани от Hamburger Recycling Bulgaria. След това се транспортират до Германия, където се извършва самото преобразуване на опаковките във висококачествен рециклат. За да бъде той вложен в производството на нови опаковки на продукти от dm марките.

Дрогерия dm, ниво -2, Bulgaria Mall